(Ljubljana, 28. februar 2020) Javna agencija RS za varnost prometa 2. marca  pričenja z nacionalno preventivno akcijo Varnostni pas, ki bo trajala 14 dni.  V času nacionalne preventivne akcije se bodo agenciji pridružili policija, ki bo v tem času izvajala poostren nadzor ter 76 Svetov za preventivo in vzgojo v cestnem prometu, ki delujejo v okviru lokalnih skupnosti po Sloveniji. Akcija je namenjena opozarjanju na pomembnost pripetosti z varnostnim pasom vseh potnikov v vozilu ter povečanju deleža pripetosti z varnostnim pasom. Dosledna uporaba varnostnega pasu lahko v povprečju vsako leto reši kar 10 življenj.

Skoraj polovica smrtnih žrtev ni uporabljala varnostnega pasu

V letu 2019  sta na slovenskih cestah umrla 102 udeleženca cestnega prometa, od tega 29 voznikov osebnih avtomobilov, 10 med njimi jih ni uporabljalo varnostnega pasu (34 %). Med 18 umrlimi sopotniki v osebnih avtomobilih jih je le 8 (44 %) uporabljalo varnostni pas. Število umrlih voznikov se je sicer v primerjavi z lanskim letom zmanjšalo – umrli so 4 vozniki manj (-12 %). Največje povečanje števila umrlih v 2019 v primerjavi z letom 2018 beležimo pri številu umrlih sopotnikov. Leta 2019 je umrlo 18  sopotnikov v osebnih avtomobilih, kar je kar 64 % več kot leto poprej. Med umrlimi  v osebnih avtomobilih v letu 2019 (voznik in potniki) jih je samo dobra polovica (57 %) porabljalo varnostni pas. Najbolj negativno izstopa starostna skupina med 25. in 34. letom starosti, saj je med 6 umrlimi vozniki in potniki v osebnih avtomobilih samo eden uporabljal varnostni pas!

Delež pripetosti smrtnih žrtev med potniki (44 %) je bil za tretjino slabši kot pri voznikih (66 %). Med telesno poškodovanimi vozniki je bil delež pripetosti boljši, saj jih je 82 % hudo telesno poškodovanih uporabljalo varnostni pas v času prometnih nesreč in 94 % lažje telesno poškodovanih.

Dosledna uporaba varnostnega pasu zmanjša tveganje za smrt kar za polovico

Dosledna uporaba varnostnega pasu zmanjša tveganje za smrt kar za polovico, skoraj za toliko se zmanjša tveganje hudih poškodb in skoraj za četrtino tveganje nastanka lažjih poškodb tako pri voznikih kot pri sopotnikih na sprednjih sedežih. Varnostni pas tudi blaži posledice zaradi naletne teže posameznika, ki je enaka ne glede na sedež v vozilu. Naletna teža osebe s 80 kilogrami je pri hitrosti 50 km/h skoraj dve toni, pri hitrosti 90 km/h pa več kot šest ton.

»Sile pri trku so enake ne glede na to kje sedimo v vozilu, zato je nujna uporaba varnostnih pasov tudi na zadnjih sedežih, v vseh vozilih in na vseh vožnjah, tudi  tistih najkrajših. Ob tem pa ne pozabimo na dosledno in pravilno pripetost tudi otrok v otroških varnostnih sedežih. K večji varnosti prispeva prav vsak posameznik , zato poskrbimo, da smo med vožnjo pripeti vsi.« poudarja Vesna Marinko, v.d.  direktorice na Agenciji za varnost prometa.

Agencija bo razdelila 10.000 informativnih gradiv

V obdobju kampanje bo Agencija za varnost prometa po vsej Slovenija razdelila preko 10.000 informativnih gradiv, s katerimi bodo voznike spomnili na pomen uporabe varnostnega pasu in odgovornost za varnost vseh potnikov v vozilu.

S kreativno kampanjo, ki so jo zasnovali za to akcijo opozarjajo, da pripeti se, pomeni preživeti in odveč je vsak izgovor, ki botruje temu, da si varnostnega pasu med vožnjo ne pripnemoAgencija za varnost prometa poudarja, naj vozniki in potniki pred vožnjo pomislijo na varnostni pas in se pripnejo na vsaki, tudi najkrajši vožnji.

V akciji sodelujejo tudi najmlajši

Agencija že 15 let uspešno izvaja projekt Pasavček. V letošnjem letu v projektu sodeluje rekordno število skupin in oddelkov kar 1.241, skupno pa  preko 22.500 otrok. S projektom Pasavček otroke in starše spodbujajo k uporabi varnostnih pasov ter pravilni in dosledni uporabi otroških varnostnih sedežev med najmlajšimi udeleženci v prometu, torej pri otrocih, manjših od 150 cm. Slogan projekta otrokom in staršem jasno sporoča: Red je vedno pas pripet! V času akcije bodo z dodatnimi aktivnostmi v vrtcih in šolah spremljali pripetost otrok in drugih potnikov v vozilih, prav tako bodo v marcu in aprilu izvedli 30 lutkovnih predstav Pasavček v prometu. V 70 vrtcih in osnovnih šolah bodo z demonstracijskimi otroškimi sedeži izvajali izobraževanja  s praktičnim prikazom pravilne uporabe otroških sedežev.

Delež pripetosti potnikov se povečuje

Večletna opazovanja na terenu so pokazala pozitiven trend, saj se je stopnja pripetosti otrok iz 54 % v letu 2005 zvišala na 94 % v letu 2018 . Pozitiven trend agencija beleži tudi pri drugih potnikih na zadnjih sedežih, pri katerih se je delež pripetosti zvišal iz 68 % v letu 2016 na 78 % v letu 2018.