(Ljubljana, 1. oktober 2021) Danes se pričenja nacionalna preventivna akcija za večjo varnost pešcev »Bodi viden – bodi previden«, ki bo trajala do 10. oktobra 2021, vodi pa jo Agencija za varnost prometa, ki je danes v Ljubljani pripravila novinarsko konferenco s Policijo, AMZS, Zavodom Varna pot in Zvezo ZŠAM Slovenije. Namen akcije je skupaj opozoriti na varnost pešcev, ki so med najbolj izpostavljenimi in ogroženimi udeleženci v prometu, s poudarkom na varnosti otrok in starejših. Letos do 15. 9. so policisti pri pešcih ugotovili 2.863 kršitev cestnoprometnih pravil, v 337 prometnih nesrečah z udeležbo pešca pa je življenje izgubilo 11 pešcev, devet v trčenju z osebnim vozilom in dva v trčenju s tovornim vozilom. Štirje od 11 pešcev so bili tudi povzročitelji prometne nesreče, v kateri so izgubili življenje. Največ nesreč z udeležbo pešcev se sicer zgodi v jesenskih in zimskih mesecih, ko so dnevi krajši, vidljivost slabša, ceste pa spolzke. Aktivna raba odsevnih teles pešcu v temi in mraku lahko reši življenje, opozarja Agencija, ki bo v času akcije po Sloveniji okrepila preventivne aktivnosti in razdelila več kot 20.000 odsevnih trakov in kresničk. Že to soboto, 2. 10., bo na Kongresnem trgu v Ljubljani potekal celodnevni dogodek za večjo varnost pešcev, obiskovalci bodo pomen odsevnih teles in površin spoznavali v šotoru Vidko. V 10-dnevni preventivni akciji bo s terenskimi aktivnostmi sodelovalo 85 občin in nevladne organizacije, v tem času bo potekal tudi okrepljen nadzor s strani Policije, ki bo spremljala pravilno ravnanje voznikov in pešcev.

Agencija opozarja še na odvračanje peščeve pozornosti od dogajanja v prometu zaradi uporabe mobilnih telefonov in pregledovanja družbenih omrežij, kar ne zmanjšuje le pravočasnosti in ustreznosti reakcij voznikov ampak tudi pešcev – njihova pozornost je zmanjšana celo do 60 %. Posebna opozorila za varnost pešcev so namenjena voznikom motornih vozil, voznikom e-skirojev, in kolesarjem. Voznike pozivajo, da pešcem odstopijo prednost na prehodih ter prilagodijo hitrost vožnje, posebej v naseljih, pešce pa opozarjajo, naj se vedno prepričajo, da razmere omogočajo varno prečkanje.

Na današnji novinarski konferenci so Agencija za varnost prometa in partnerji na udeležence v prometu naslovili naslednja sporočila:

Jože Hribar, univ. dipl. inž. str., direktor Agencije za varnost prometa: »Hoja je zdrava, praktična, za otroke in starejše pogosto tudi edini način udeležbe v prometu, ne povzroča onesnaženosti okolja, toda pešci so veliko bolj ogroženi kot drugi udeleženci v prometu. Človeško življenje je neprecenljivo, izpostavljenost pešcev pa izjemna. Po podatkih Evropske komisije je približno petina vseh smrtnih žrtev v prometu v Evropski uniji prav pešcev. Največ jih je starih 65 let ali več. K večji varnosti pešcev v prometu lahko poleg preventive, vzgoje, izobraževanja in doslednega spoštovanja cestnoprometnih predpisov vseh udeležencev v prometu prispevajo območja umirjenega prometa, površine namenjene izključno za pešce, inovativne talne označbe, urejeni nivojsko ločeni pločniki, ustrezna cestna razsvetljava, aktivna uporaba odsevnih površin in teles, asistenčni sistemi in senzorji v vozilih, ki voznika dodatno opozorijo na bližajočega pešca. Agencija za varnost prometa ob številnih preventivnih aktivnostih, ki jih bo izvajala v času akcije po vsej Sloveniji, pozdravlja vsak ukrep, inovacijo ali infrastrukturno rešitev, ki gre v smeri povečanja varnosti najbolj ranljivih. Toda nekateri vozniki in drugi udeleženci v prometu varnosti na cestah še kar ne jemljejo resno. Človek je odločilni faktor v 93 % prometnih nesreč. Brezbrižnost do ranljivih udeležencev, vožnja z mobilnim telefonom, vožnja pod vplivom alkohola ali drog, neprilagojena hitrost, izsiljevanje prednosti, neupoštevanje voznih razmer in zavestno kršenje predpisov ne morejo obroditi boljše prometne varnosti. Vemo, da sta za nami skoraj dve leti izjemnih okoliščin in težkih globalnih razmer zaradi pandemije. A ravno zato bodimo v prometu še bolj zbrani, pozorni, sočutni in odgovorni, da bomo skupaj obrnili trend prometne varnosti na bolje. Naša zaveza je še več preventive in ozaveščanja, zaveza vsakogar pa naj bo, da s svojim ravnanjem v prometu prispeva k Viziji nič.«

Mag. Ivan Kapun, vodja Sektorja prometne policije na Generalni policijski upravi: »Stanje na področju varnosti pešcev se je v letošnjem letu v primerjavi z enakim lanskim obdobjem poslabšalo. Več pešcev je bilo udeleženih v prometnih nesrečah, prav tako pa so se povečale posledice (več umrlih in lahko telesno poškodovanih). Še vedno pa ostaja najpogostejši vzrok za prometne nesreče z udeležbo pešcev neupoštevanje pravil o prednosti, prometnih nesreč s hujšimi posledicami pa nepravilnosti pešcev. Policisti bodo nadzirali ravnanje pešcev v prometu ob rednem delu. Na vsaki Policijski upravi bo izveden vsaj en poostren nadzor po navedeni tematiki.

Policisti bodo v okviru predvidenih aktivnosti izvajali predvsem:

–      krajše poostrene nadzore (tam, kjer se izkazuje problematika varnosti pešcev) predvsem v bližini prehodov za pešce in drugih peščevih površin, 

–      opozarjali pešce na varno udeležbo v cestnem prometu,

–      preko medijev seznanjali javnosti o aktivnostih policije na lokalnih območjih,

–      posebej bodo pozorni na spoštovanje predpisov voznikov motornih vozil do pešcev (izsiljevanje prednosti pešcem na zaznamovanih prehodih za pešce).

Pešce opozarjamo, naj upoštevajo cestnoprometna pravila in uporabljajo prometne površine, namenjene hoji pešcev, v nočnem času pa naj obvezno uporabljajo odsevna telesa za večjo vidnost oziroma svetilko, ki oddaja belo svetlobo. Vozniki pa naj bodo med vožnjo posebej previdni v območju prehodov za pešce in območjih, kjer se lahko pričakuje prisotnost pešcev.«

Mag. Jure Kostanjšek generalni sekretar AMZS: »Pešci sobivajo z drugimi udeleženci v prometu. Za prometno varnost je zato ključnega pomena medsebojno spoštovanje avtomobilistov, motoristov, pešcev, kolesarjev … V času, ko so dnevi krajši, vidljivost pa je pogosto poslabšana, velja poziv: videti in biti viden. Avtomobilisti, poskrbimo za tehnično brezhibna svetila, ustrezno delujoče brisalce in očiščena stekla. Pešci in kolesarji pa za svetla oblačila in uporabo odsevnih teles, kolesarji seveda tudi za luči. AMZS prispevek k biti viden je odsevni paketek z različnimi odsevnimi predmeti, odsevne pozorne nogavičke za otroke in odrasle ter pametna kresnička, ki jo preprosto pripnemo na šolsko torbo ali jakno. Za svojo varnost lahko prav vsi, tudi pešci in kolesarji, ogromno naredimo, če v prometu ne uporabljajmo mobilnega telefona.«

Robert Štaba, pobudnik, ustanovitelj in predsednik Zavoda Varna pot: »V okviru nacionalne akcije za večjo varnost pešcev, bomo v Zavodu Varna pot izvajali vrsto aktivnosti. Za najmlajše v vrtcih in prvi triadi osnovnih šol nadaljujemo z lutkovnimi predstavami S pikapoko na pot, da ne bo nezgod in igranimi predstavami Vilko zasije na potepu, ki si jih bo ogledalo približno tisoč otrok. Tematike varne mobilnosti s poudarkom na varnosti pešca bomo izvajali v okviru delavnic za drugo triado v osnovnih šolah z naslovom Ju3 na cesti, kjer bo aktivno sodelovalo okoli 200 otrok. Nadaljujemo s kampanjo »Varno ima vedno prav«, kjer bo umestitev 3D zeber in varnost pešcev skozi pesem promoviral znan raper Trkaj. Sodelujemo na Festivalu za 3. življenjsko obdobje na tematiko alkohol v prometu, kjer starejše opozarjamo tudi na problematiko alkohola pri pešcih.«

Dr. Fadil Mušinović, generalni sekretar Zveze ZŠAM Slovenije: »Zveza ZŠAM SLOVENIJE se aktivno vključuje v aktivnosti nacionalne preventivne akcije, ki so pod okriljem Agencije. Veseli nas, da se je na akcijo odzvalo kar 25 združenj in sicer: CELJE, CERTUS MB, DOLOMITI, DOMŽALE, DRAVOGRAD, GORJANCI STRAŽA, GORNJA RADGONA, GROSUPLJE, IDRIJA, ILIRSKA BISTRICA, IVANČNA GORICA, KAMNIK, KOČEVJE, LOGATEC, MISLINJA, NOVO MSTO, POLJČANE, POSTOJNA, PTUJ, RADEČE, RAVNE, RUŠE, TRŽIČ, VRHNIKA in ZREČE. Aktivnosti so usmerjene predvsem v varnost najmlajših v jutranjem času, saj so takrat razmere že drugačne. Zaradi megle je vidljivost zmanjšana. V takih okoliščinah so pešci kot udeleženci v prometu dodatno ogroženi. Čeprav vidljivost pešca ni edini dejavnik, ki vpliva na njihovo ogroženost, je eden od najpomembnejših. Zato prostovoljci ZŠAM Slovenije vse udeležence v cestnem prometu, predvsem ranljive skupine – otroke, invalide, ostarele osebe, opozarjajo na opremljenost in njihovo vlogo v prometu. V sklopu svojih aktivnosti bodo razdeljevali tudi odsevna telesa – kresničke. V kolikor bodo ukrepi Covid -19 dopuščali, bodo v Tržiču in na Vrhniki obiskali tudi Dom za ostarele osebe in jim predstavili prometa pravila za pešce in uporabnike invalidskih pripomočkov v prometu.«

Statistični podatki (klik)