(Ljubljana, 2. junij 2020) Jutri bomo tretjič obeležili svetovni dan kolesarjenja (World Bicycle Day), ki so ga Združeni narodi razglasili 12. aprila 2018, z namenom spodbujanja trajnostne oblike prevoza in naslavljanja držav in lokalnih skupnosti, naj kolesarjenje upoštevajo v razvojnih strategijah in pri izgradnji infrastrukture. Združeni narodi kolesarjenje obenem izpostavljajo kot pomemben dejavnik za krepitev zdravja ter dobrega počutja. Agencija za varnost prometa v okviru Resolucije nacionalnega programa varnosti cestnega prometa za obdobje 2013-2022 obravnava kolesarje kot eno izmed prioritetnih ciljnih skupin, ki ji posveča dodatno pozornost v preventivi, saj spadajo med ranljivejše skupine udeležencev v prometu. Delež števila kolesarjev v zadnjih letih narašča. Z vedno večjim številom kolesarjev pa narašča tudi tveganje za njihovo ogroženost, saj jih vozniki motornih in enoslednih motornih vozil velikokrat spregledajo ter tako dodatno povečajo možnost za nastanek prometne nesreče in posledično hudih poškodb. Tehnično ustrezno kolo, uporaba kolesarske zaščitne opreme, dosledno spoštovanje cestno-prometnih predpisov so nujni za varno kolesarjenje. Voznikom pa agencija namenja poziv k dodatni pazljivosti in pozornemu spremljanju dogajanja v prometu, saj je v poletnih mesecih na cestah več kolesarjev.

Neprilagojena hitrost letos najpogostejši vzrok za prometne nesreče med kolesarji

Najbolj pogost vzrok za prometne nesreče, ki so jih povzročili kolesarji v letošnjem letu, je neprilagojena hitrost, saj je v kar 42 % botrovala nastanku prometne nesreče. Pri prometnih nesrečah s hudimi telesnimi poškodbami ali smrtjo je delež še višji, saj je neprilagojena hitrost vzrok za kar 57% takšnih nesreč. To pomeni, da kolesarji v teh primerih niso vozili nad določeno omejitvijo, ampak da hitrosti vožnje niso prilagodili svojim sposobnostim, razmeram v prometu, vremenu ali cestišču.

V prvem četrtletju letošnjega leta so sicer med kršitvami izstopale neuporaba lučinepravilna stran oziroma smer vožnjauporaba mobilnega telefona ter vožnja pod vplivom alkohola.

Tehnično brezhibno kolo je predpogoj za večjo varnost

Vsak kolesar naj poskrbi za tehnično brezhibnost svojega kolesa. Kolo naj ima:– brezhibno sprednjo in zadnjo zavoro,
– belo luč spredaj za osvetljevanje ceste ter rdečo luč zadaj, odsevnike na pedalih ali na boku,
– zvonec,
– ustrezno napolnjene pnevmatike,
– primerno nastavljeno višino krmila in sedeža.

Priporočljivo je imeti tudi blatnike, ščitnik verige ter prtljažnik ali nosilno košarico za prtljago.

Uporaba kolesarske čelade zmanjšuje težo posledic in poškodb glave od 40 % do kar 70 %

Uporaba kolesarske čelade je za otroke in mladostnike do 18. leta zakonsko obvezna, njena uporaba pa je priporočljiva tudi za ostale kolesarje, tako pri vsakodnevnem kot rekreativnem kolesarjenju, saj pomembno prispeva k varnosti kolesarja. Agencija za varnost prometa izpostavlja, da raziskave dokazujejo, da kolesarska čelada zmanjšuje težo posledic in poškodb glave od 40 % do kar 70 %. Kolesarsko čelado morajo imeti tudi otroci potniki na kolesu ali pri vožnji na poganjalcu, priporočljiva pa je tudi pri rolanju, rolkanju in na skiroju. Pri uporabi čelade moramo biti pozorni, da je ustrezne velikosti glede na velikost glave, da je dovolj trdno nameščena na glavi, tako da sega sprednji rob dva prsta nad obrvmi ter da so trakovi na čeladi zapeti in zategnjeni.

Za boljšo vidnost kolesarjev je priporočljivo nositi oblačila svetle barve, uporabljati odsevni brezrokavnik oziroma druga odsevna telesa, da bodo vozniki kolesarja prej opazili.

Med kolesarjenjem ne uporabljajmo mobilnega telefona ali slušalk za poslušanje glasbe!

Agencija za varnost prometa poudarja, da kolesarji za lastno varnost lahko največ naredijo sami in sicer z doslednim upoštevanjem cestno-prometnih predpisov. Pomembno je, da kolo vozijo po kolesarski stezi ali poti, če kolesarske steze ni in da vozijo po desnem robu cestišča v smeri vožnje. Pri kolesarjenju morajo upoštevati pravila prednosti, prometne znake ter drugo signalizacijo. Vedno naj poskušajo predvideti ravnanje drugih udeležencev v prometu, saj lahko tako preprečijo marsikateri neljub dogodek. Pri zavijanju v križiščih naj z roko jasno nakažejo smer, se pravilno razvrstijo in upoštevajo pravila prednosti. Nikoli naj ne vozijo v nasprotni smeri vožnje, saj jih drugi vozniki ne pričakujejo. Ponoči, v mraku in pogojih slabše vidljivosti morajo nujno uporabiti luči in odsevna telesa. Med kolesarjenjem naj kolesarji nikoli ne uporabljajo mobilnega telefona ali slušalk za poslušanje glasbe, saj to pomembno vpliva na zaznavanje prometa in dogajanja v okolici. Agencija za varnost prometa na varnost kolesarjev opozarja tudi z videofilmomv katerem izpostavlja, da ima kolesarjenje številne pozitivne učinke, če je le varno in v skladu s cestno-prometnimi pravili.

Vzgoja otrok za odgovorno in varno kolesarjenje

Kolesarjenje je dokazano zdrava in tudi priljubljena družinska športna aktivnost. Na kolesu otrok pridobi vrsto spretnosti, ravnotežje, z vsako vožnjo kolo bolj obvladuje. Ker pa je tudi pri kolesarjenju treba upoštevati prometna pravila in predpise, mora otrok do štirinajstega leta, oziroma dokler ne opravi kolesarskega izpita, vedno kolesariti v spremstvu staršev ali odrasle osebe. Do približno desetega leta namreč še ni zmožen dovolj dobro in samostojno presojati situacij v prometu, se ustrezno odločati in varno ravnati. Skrb odraslih za pridobivanje ustreznih izkušenj pri kolesarjenju na cesti je zato izjemno pomembna.

Odrasli naj poskrbijo, da je otrokovo kolo brezhibno pripravljeno. Pomembna je ustrezna nastavitev sedeža in krmila glede na višino otroka, preverijo naj delovanje zavor, sprednje in zadnje luči ter zvonca in poskrbijo, da so odsevniki ustrezno nameščeni. Otrokom dajemo zgled, zato je priporočljivo, da ob kolesarjenju z njimi tudi sami nosimo zaščitno čelado, nikdar ne uporabljamo mobilnega telefona ali slušalk in spoštujemo vsa prometna pravila.

Agencija obenem priporoča, naj otrok začetnik preizkuša vožnjo kolesa na dvorišču ali drugi neprometni površini. Vadi naj predvsem vzdrževanje ravnotežja, ustavljanje, vožnjo z eno roko ter vožnjo čez neravnine. Vse to so nujne spretnosti, ki jih bo potreboval kasneje v prometu. Sledi učenje prometnih pravil, spoznati mora prometne znake za kolesarje ter pomembna pravila prednosti. Za učenje so uporabne tudi že pripravljene vsebine spletne učilnice za učenje na daljavo.