(Ljubljana, 3. oktober 2022) Ob začetku tedna otroka in novega študijskega leta se začenja druga letošnja nacionalna preventivna akcija za večjo varnost pešcev »Bodi viden – bodi previden«, ki bo trajala do nedelje, 16. oktobra 2022. Akcijo izvajata Agencija za varnost prometa in Policija, ki sta danes v Minicityju v Ljubljani pripravili novinarsko konferenco ter interaktivno izobraževanje 160 osnovnošolcev v motorično-didaktični igralnici za učenje otrok o varnosti v prometu, s posebnim poudarkom na varnosti pešcev. Agencija in Policija opozarjata, da so pešci najpogostejši, pa tudi najbolj izpostavljeni udeleženci v prometu. Letos je do 29. septembra umrlo 9 pešcev, pet v prometnih nesrečah z osebnim avtomobilom, eden v prometni nesreči z motornim kolesom in eden v prometni nesreči s tovornim vozilom, trije od devetih pa so smrtno prometno nesrečo povzročili sami. Agencija bo v času akcije okrepila preventivne aktivnosti in po Sloveniji razdelila preko 6.000 odsevnikov. Vozilo, ki vozi s hitrostjo 40 km/h, pešca, ki je v temnih oblačilih in ni osvetljen, opazi na razdalji do 26 metrov, v svetlih oblačilih do 38 metrov, pri aktivni uporabi odsevnih teles pa je viden tudi do 136 metrov. V Ljubljani je pet mestnih avtobusov Agencija že opremila s sporočili Bodi viden, bodi previden, ki bodo na različnih linijah vozili do 31. 12. 2022. Izstopajoča sporočila na zadnjih straneh avtobusa so namenjena prvenstveno voznikom in njihovim sopotnikom, pa tudi ostalim udeležencem v prometu ter čakajočim na avtobusnih postajah. Za spodbujanje varne mobilnosti otrok je Agencija pripravila gradivo z naslovom Učenec pešec, ki je namenjeno učiteljem in učencem prvega triletja. Preko predstavljenih vsebin in zasnovanih nalog se otroci učijo o varnem ravnanju v vlogi pešcev ter ponovijo že osvojena pravila. Učiteljem bo olajšalo pedagoško delo in prispevalo k večji varni mobilnosti otrok. Na različnih šolah po Sloveniji bo Agencija v sodelovanju z Minicityjem pripravila spletne delavnice Bodi (pre)viden. V akciji bo z aktivnostmi sodelovalo tudi 70 občinskih svetov za preventivo in vzgojo v cestnem prometu.

WETRANSFER FOTO VIDEO: https://we.tl/t-piSumKDil4

V času do sredine oktobra bo potekal tudi okrepljen nadzor s strani Policije. Policisti bodo preverjali spoštovanje predpisov pri pešcih (uporaba odsevnih teles, varno prečkanje vozišč, pravilna stran hoje) in voznikih motornih vozil. Pri slednjih bodo pozorni zlasti na kršitve, kot je izsiljevanje prednosti pešcem na zaznamovanih prehodih za pešce in hitrost vožnje. Krajše poostrene nadzore bodo policijske uprave izvajale predvsem v bližini prehodov za pešce in na drugih lokacijah s povečano problematiko varnosti pešcev. Policisti bodo sodelovali tudi pri izvajanju preventivnih aktivnosti, ki so namenjene  ozaveščanju  pešcev, da morajo že sami čim bolje poskrbeti za svojo varnost v prometu (z nošenjem svetlih oblačil, kresničk in odsevnikov, odsevnih brezrokavnikov ipd.).

Z akcijo želita Agencija in Policija voznike motornih vozil, koles, e-koles in e-skirojev opozoriti, naj bodo med vožnjo izjemno pozorni na pešce. Še posebej naj bodo previdni v območju prehodov za pešce in tudi na območjih, kjer je pričakovati prisotnost pešcev. Pešce želijo spomniti, da morajo - prav tako kot ostali udeleženci v prometu - spoštovati cestnoprometna pravila. Uporabljati morajo prometne površine, namenjene hoji pešcev, in ponoči obvezno nositi odsevna telesa za večjo vidnost ali svetilko, ki oddaja belo svetlobo. Agencija opozarja še na odvračanje peščeve pozornosti od dogajanja v prometu zaradi uporabe mobilnih telefonov, slušalk, pregledovanja družbenih omrežij, kar ne zmanjšuje le pravočasnosti in ustreznosti reakcij voznikov ampak tudi pešcev – njihova pozornost je zmanjšana celo do 60 %.

Jože Hribar, univ. dipl. inž. str., direktor Agencije za varnost prometa, je izpostavil: »Večletne analize kažejo, da znaša delež pešcev, ki so sami povzročitelji smrtne prometne nesreče 30 %, v kar 70 % pa so povzročitelji drugi udeleženci, največkrat vozniki osebnih avtomobilov. V času od leta 2016 do 23. septembra 2022 je 49 pešcev umrlo v temnem delu dneva. Niti eden izmed njih v času smrtne prometne nesreče ni nosil odsevnika, niti na oblačilih ni imel odsevne površine. Zato tudi tokrat spodbujamo rabo odsevnikov, po Sloveniji jih bomo razdelili preko 6.000, saj aktivna raba odsevnih teles pešcu v temi in mraku lahko reši življenje. V Ljubljani smo pet mestnih avtobusov opremili s sporočili Bodi viden, bodi previden, ki bodo na različnih linijah vozili do konca tega leta. Danes se začenja tudi teden otroka in novo študijsko leto, v prometu bo še več udeležencev, zato vse pozivamo k previdnosti.«

Dr. Mateja Markl, vodja Sektorja za preventivo in vzgojo v cestnem prometu, je na dogodku poudarila: »Pešci predstavljajo osnovno obliko premikanja in udeležbe v prometu in prav vsi smo tudi pešci. Kot ranljivejši udeleženci so pešci najbolj ogroženi prav v naseljih, glavni vzroki prometnih nesreč pa so neprilagojena hitrost, premiki z vozilom, izsiljevanje prednosti ter tudi nepravilnosti pešcev. Zato je izredno pomembno, da vozniki pešcem namenijo pozornost ter znižajo hitrost vožnje, pred prehodi pa pešcem odstopijo prednost. Pešci pa naj upoštevajo priporočilo Bodi viden, bodi previden

mag. Ivan Kapun, vodja Sektorja prometne policije na Generalni policijski upravi, je dejal: »V času izvajanja aktivnosti za večjo varnost pešcev v cestnem prometu bodo policisti  ob  rednem  delu  pozorni na kršitve cestnoprometnih predpisov pešcev. Posebej bomo pozorni na nepravilno prečkanje pešcev, nošenje odsevnih teles in oblačil v pogojih zmanjšane vidljivosti. Poleg tega bomo kontrolirali spoštovanje cestnoprometnih predpisov, ki so neposredno povezani z varnostjo pešcev, s strani ostalih udeležencev v prometu. Aktivnosti bodo usmerjene v umirjanje hitrosti voznikov motornih vozil na  območjih, kjer se pešci najpogosteje zadržujejo.«

Za lastno varnost naj vsak pešec upošteva naslednje:

Uporabljajte prometne površine, namenjene hoji pešcev (pločniki, hodniki, prehodi, podhodi, nadhodi). Če ni zagotovljene površine za pešce, hodite ob levem robu vozišča v smeri hoje.

Med hojo ne uporabljajte mobilnega telefona, saj po podatkih tujih raziskav le-ta pravočasnost in ustreznost reakcij pešca zmanjša do 60 %.

Vedno se prepričajte o varnem prečkanju ceste. Preden stopite na vozišče, je obvezen pogled levo, desno, levo.

Obvezna uporaba prehodov za pešce. Na semaforiziranih prehodih počakajte na zeleno luč za pešce (predhodno pogled levo, desno, levo), na nesemaforiziranih prehodih pa posebno pozornost namenite bližajočim se vozilom – počakajte, da se ta dejansko ustavijo iz obeh smeri (vzpostavitev očesnega kontakta z voznikom, dvig roke).

Vidnost je varnost! Ponoči, v mraku, ali ob zmanjšani vidljivosti morate nositi odsevnik na vidnem mestu, na strani, ki je obrnjena proti vozišču. Za večjo vidnost in varnost poskrbite z uporabo svetlih in odsevnih oblačil ter odsevnih teles (odsevni trakovi, kresničke, odsevne površine na oblačilih ali obutvi, uporaba svetilke). Kresničko obesimo za pas ali žep, da prosto niha ob telesu, saj jo le tako lahko obsvetijo avtomobilski žarometi. Podatki opazovanja pešcev, ki ga je Agencija za varnost prometa izvedla leta 2017, so pokazali, da je delež uporabe različnih odsevnikov izredno nizek – kar 93 % pešcev ni uporabljalo nobenega odsevnika. Le 1,2 % pešcev je imelo kresničko ali odsevni trak in 4,2% drugo odsevno površino.

Učenci prvega in drugega razreda osnovne šole morajo na poti v šolo in iz nje, poleg odsevnika, okoli vratu nositi tudi rumeno rutico. Odrasli, ki ob cesti spremljajo otroke, naj jih držijo za roko na zunanji strani, proč od ceste. Za namene spodbujanja varne mobilnosti otrok je Agencija pripravila učno gradivo z naslovom Učenec pešec.

Na avtocesti se ne smete zadrževati izven vozila ob cestišču, saj je to izredno nevarno. V primeru izrednega dogodka poskrbite za svojo varnost: vozilo ustavite na odstavnem pasu z vsemi delujočimi utripalkami, oblecite odsevni telovnik, zavarujte mesto dogodka z varnostnim trikotnikom in se čimprej umaknite na varno, za zaščitno ograjo ter pokličite pomoč.

Stanje varnosti pešcev v letošnjem letu

Spodnja tabela prikazuje stanje varnosti pešcev letos do 29. septembra in v primerljivem obdobju lani. Umrlo je 9 pešcev, oziroma 3 manj kot v enakem obdobju 2021, 64 je bilo hudo poškodovanih (7 % več) in 1 % več lažje poškodovanih. 6 od 8 pešcev ni bilo povzročiteljev prometne nesreče, v kateri so izgubili življenje. Od 8 umrlih je bilo 6 žensk, 6 od 8 pešcev je umrlo v naselju. Okoliščine za smrtne prometne nesreče so bile: pravilno prečkanje ceste (2 umrla), nepravilno prečkanje ceste (1 umrli), prečkanje izven naselja (1 umrli), trčenje ob cestišču (1 umrli), trčenje na parkirišču (2 umrla), trčenje na avtocesti (2 umrla).

LETO

Št. prometnih nesreč

Št. prometnih nesreč s telesno poškodbo

Poškodbe

Delež umrlih pešcev

 

Smrt

Huda tel. poškodba

Lažja tel. poškodba

 

1.1.2021 - 29.9.2021

367

331

12

65

272

12,8 %

 

1.1.2022 - 29.9.2022

370

335

9

65

272

12,6 %

 

primerjava 21/22

1 %

1 %

-25 %

0 %

0 %

 

 

 

Stanje varnosti pešcev v obdobju 2017-2021

V spodnji tabeli so prikazani podatki o prometnih nesrečah z udeležbo pešcev v letih 2017- 2021. V tem obdobju je na slovenskih cestah umrlo 60 pešcev.

LETO

Št. prometnih nesreč

Št. prometnih nesreč s telesno poškodbo

Poškodbe

Skupaj poškodbe (H+L)

delež umrlih pešcev

Smrt

Huda tel. poškodba

Lažja tel. poškodba

2017

633

603

10

126

475

601

9,6%

2018

597

566

13

115

444

559

14,3%

2019

647

611

15

102

510

612

14,7%

2020

439

407

7

82

320

402

6,9%

2021

548

512

15

93

416

509

13,2%

primerjava 21/17

-13%

-15%

50%

-26%

-12%

-15%

 

primerjava 21/20

25%

26%

114%

13%

30%

27%

 

 

Enajst pešcev je lani umrlo v trčenju z osebnim avtomobilom, štirje pa v trčenju s tovornim vozilom. Spodnja tabela prikazuje podatke o udeležencih v smrtnih prometnih nesrečah pešcev med letoma 2017 in 2021.

Pešec umrl v trčenju z:

2017

2018

2019

2020

2021

Skupaj

Delež 2017 - 2021

osebnim avtomobilom

5

7

13

6

11

42

70%

tovornim vozilom

3

5

2

0

4

14

23%

avtobusom

0

1

0

0

0

1

2%

motornim kolesom

1

0

0

0

0

1

2%

Ostalo

1

0

0

1

0

2

3%

 

 

Spodnja tabela prikazuje povzročitelje – pešce, v prometni nesreči, kjer je pešec umrl. V petletnem obdobju (2017-2021) znaša delež pešcev, ki so sami povzročitelji smrtne prometne nesreče 30 %, v 70 % pa so povzročitelji drugi udeleženci.

Glavni trije vzroki za nastanek smrtne prometne nesreče pešcev v zadnjih petih letih so bili:

neprilagojena vožnja voznikov, zaradi katere je življenje izgubilo 17 pešcev,

nepravilnosti pešca, zaradi katerih je življenje izgubilo 16 pešcev in

premik z vozilom, zaradi česar je življenje izgubilo 8 pešcev.

 

LETO

Povzročitelj

Umrli

Huda tel. poškodba

Delež umrlih

Delež hudo tel. poškodovanih

2017

DA

1

24

10%

19%

NE

9

102

90%

81%

2018

DA

1

18

8%

16%

NE

12

97

92%

84%

2019

DA

7

19

47%

19%

NE

8

83

53%

81%

2020

DA

3

25

43%

30%

NE

4

57

57%

70%

2021

DA

6

16

40%

17%

NE

9

77

60%

83%

SKUPAJ

DA

18

102

30%

20%

NE

42

416

70%

80%

 

Aktivna raba odsevnih teles v temi in mraku lahko reši življenje

Prihajajo meseci, ki so za varnost pešcev najbolj tvegani – jeseni in pozimi se zgodi največ nesreč z udeležbo pešcev. Padavine vseh vrst, krajši dnevi, megla, slabša vidljivost za pešce predstavljajo več nevarnosti. Ponoči, v mraku, ali ob zmanjšani vidljivosti mora pešec nositi odsevnik na vidnem mestu, na strani, ki je obrnjena proti vozišču. Za večjo vidnost in varnost naj poskrbi z uporabo svetlih in odsevnih oblačil ter odsevnih teles (odsevni trakovi, kresničke, odsevne površine na oblačilih ali obutvi, uporaba svetilke). Od leta 2016 do konca septembra 2022 je 50 pešcev umrlo v temnem delu dneva. Niti eden izmed njih v času smrtne prometne nesreče na sebi ni imel niti odsevne površine niti odsevnika (trak, kresnička…), enako tudi v letu 2022.

Spodnja tabela prikazuje podatke za obdobje 2016-2021.

Del dneva

2016

2017

2018

2019

2020

2021

temni del

14

7

6

11

3

6

svetli del

8

3

7

4

4

9

Skupaj

22

10

13

15

7

15

 

Od 60 umrlih pešcev v obdobju 2017-2021 jih je 30 umrlo v naselju, 30 pa izven naselja. Hudo telesno poškodovanih je bilo v naselju kar 447, izven naselja pa 71.

Iz spodnje tabele izhaja, da so za pešce najbolj kritični meseci pozno jeseni, pozimi in zgodaj spomladi.

Mesec

Število umrlih pešcev po mesecih

2017

2018

2019

2020

2021

SKUPAJ

januar

0

0

1

0

0

1

februar

1

2

3

1

2

9

marec

2

1

3

1

3

10

april

1

1

1

0

1

4

maj

0

3

2

1

2

8

junij

1

0

1

0

1

3

julij

0

1

0

0

1

2

avgust

1

2

0

2

1

6

september

0

0

0

1

1

2

oktober

1

1

0

1

0

3

november

2

1

1

0

2

6

december

1

1

3

0

1

6

skupaj

10

13

15

7

15

60

 

Trk avtomobila v pešca pri hitrosti 50 km/h je enak padcu z višine 9,8 metra

Na voznike motornih vozil Agencija in Policija naslavljata poziv, naj vozijo zmerno, prilagojeno razmeram in cestno-prometnim predpisom (počasneje ob megli, dežju, snegu in slabši vidljivosti), vedno naj bodo pozorni na pešce in jim odstopijo prednost. Posebno pozornost naj namenijo navzočnosti pešcev na in ob vozišču, kjer ni pločnikov. Hitrost vožnje naj zmanjšajo tudi v bližini otroških igrišč, šol in vrtcev, domov za starejše ter pred prehodi za pešce. Vozniki naj upoštevajo, da se na mokri ali spolzki podlagi zavorna pot podaljšuje. Za dobro vidljivost naj poskrbijo s čiščenjem vseh stekel in ogledal na vozilu. Preverijo naj delovanje svetlobne opreme vozila. Mobilnega telefona naj med vožnjo ne uporabljajo, saj na ta način s svojo zmanjšano pozornostjo ogrožajo tudi pešce. Za volan naj vedno sedejo trezni. Tudi na kolesarje, e-kolesarje in uporabnike e-skirojev Agencija in Policija naslavljata poziv k previdni vožnji in pozornosti na pešce, še posebej na mešanih površinah (namenjenih pešcem in kolesarjem, ki so lahko fizično razmejene ali pa ne). Zelo pomembno je, da na mešanih površinah nase opozorijo z zvočnimi in svetlobnimi signali. V conah za pešce pa se lahko gibljejo izključno s hitrostjo pešca, torej do največ 5 km/h, še bolj varno pa je, če sestopijo.