Začenja se že 6. sezona iniciative Heroji furajo v pižamah za manj voženj pod vplivom alkohola

Ljubljana, 30. 11. 2022 - V iniciativi Heroji furajo v pižamah so se problema vožnje pod vplivom alkohola lotili iz drugega zornega kota. Ugotavljajo, da se v zadnjih 5. letih skoraj 50 % prometnih nesreč, ki jih povzročijo alkoholizirani vozniki, zgodi v nočnem času. Od vseh smrti v prometnih nesrečah, ki se zgodijo zaradi alkoholiziranih voznikov, se jih skoraj ⅔ konča s smrtnim izidomSprašujejo se, ali smo zreli, da končno spremenimo vedenje in nehamo voziti pod vplivom alkohola? Mogoče pa je lahko ključno orodje za manj voženj pod vplivom alkohola prav Herojski Vau’čer. Ta je na voljo na spletni strani www.heroji.si z namenom, da svojim bližnjim podarimo varen prevoz kadarkoli bi ga potrebovali. 

 

Iniciativa Heroji furajo v pižamah, ki jo v Zavodu VOZIM izvajajo skupaj s partnerji Zavarovalnico Generali, Toyoto Slovenija in agencijo Luna \TBWA, je danes vstopila v že 6. sezono. Tokrat vožnjo pod vplivom alkohola osvetljujejo iz vidika prometnih nesreč v nočnem času, v katerem se zgodi kar 46 % vseh prometnih nesreč, ki jih povzročijo vinjeni vozniki, velik del pa se jih konča s smrtnim izidom ali hudimi telesnimi poškodbami. 

Prav ta problem je uvodoma na humoren način osvetlil slovenski komik Žan Papič: Tudi na Krasu smo imeli več teorij, kako se izogniti policistom in kaznim. Imeli smo izziv, da smo bili vsaj en vikend trezni in vozili svoje prijatelje iz žurov, pa se potem, ko so nas ustavili policisti, delali, kot da smo pod vplivom alkohola. Večkrat smo nam dali pihat in vedno je bilo 0,0. Pa smo se hecali, da smo že po naravi takšni.  Naslednjič pa smo prišli skoz brez težav kljub alkoholiziranemu stanju. Sprašiujem se, ali smo v Sloveniji res takšni, da iščemo luknje in poskušamo najbolje priti skozi oz. kako narediti prekršek na način, da bi se izognili posledicam?”  

Izpostavil je, da je se predvsem moški radi dokazujejo in kljub temu, da žal pogosto radi spijejo preveč alkohola, še vedno brezkompromisno sedejo za volan ter se odpeljejo.

 

Še vedno prevečkrat vinjeni za volan

To opaža tudi David Razboršek, direktor Zavoda VOZIM, ki je začel z zgodbo: “Čeprav svojim kolegom večkrat omenim, da sem jim na voljo za prevoz, če bodo pili alkohol, ko gredo kam z avtom, opažam, da prepogosto, kljub popitemu alkoholu, sedejo v avto in odpeljejo vinjeni domov. Tovrstni dogodki res kličejo po drastičnih ukrepih. Sprašujem se, zakaj naša generacija ali pa malo starejši prepogosto ne izkoristimo možnosti prevoza, če nam jo ponudi prijatelj?” 

Statistika kaže, da od leta 2010 naprej, mladi od 15. do 24. leta starosti delajo večji napredek pri zmanjševanju števila prometnih nesreč pod vplivom alkohola, če jih primerjamo  z vozniki, starimi 25 let in več. In glede na statistiko lahko sklepamo, da so mladi že vzpostavili drugačen, bolj zdrav odnos do pitja in vožnje, kar je zelo pohvalno. Res jim je mar za svoje vrstnike, predvsem da se ne usedejo za volan k vinjenemu vozniku. Zakaj nam, starejšim, ni mar in tega ne prakticiramo?” je še dodal Razboršek.

 

 Ali se lahko v ključnem trenutku zavemo, da alkohol ne sodi za volan?

Zgornja vprašanja so bila tudi osnova okrogle mize, ki so jo pripravili kot okvir 6. sezone iniciative Heroji furajo v pižamah. V pogovoru so sodelovali Matjaž Leskovar iz Generalne policijske uprave, Karmen Henigsman iz NIJZ, dr. Dan Podjed, znan antropolog ter Gregor Mauko iz Toyote Slovenija.

Statistike se je dotaknil Matjaž Leskovar, ki je poudaril, da je “vožnja pod vplivom alkohola žal še vedno eden glavnih dejavnikov tveganja za nastanek prometne nesreče, te se v veliki meri dogajajo ponoči in ob sobotah – opažamo že od 18. ure dalje pa vse do 6. zjutraj. Zato bomo tudi v mesecu decembru, ki je pred nami, nadzorovali voznike z intenzivnim nadzorom prometa in preverjanjem njihovega psihofizičnega stanja.” 

Karmen Henigsman je osvetlila problem pitja alkohola pri nas, saj smo “v Sloveniji smo pogosto izpostavljeni vplivom mokre kulture, ki jo odraža izrazito sprejemajoč odnos do pitja alkohola, saj je ta prisoten ob praktično vsakem pomembnem dogodku posameznika in družbe. A varne meje pitja alkohola ni. Zato je zgled odraslih, ki izkazujejo odgovoren odnos do pitja alkohola na način, da pijejo nič ali čim manj alkohola, še toliko pomembnejši tako za zmanjševanje negativnih posledic, kot tudi za spreminjanje pivskih navad pri mladih, ki se po večini ustvarijo doma. Sprašujemo pa se, če bi bilo to mogoče obrniti, kar bi se posledično preneslo tudi v primer vožnje pod vplivom alkohola?”

Nadaljeval je Dan Podjed, ki je problem predstavil predvsem iz vidika starejših, ki se ne znajo zabavati brez alkohola, za razliko od mlajših pa ne znajo prositi za pomoč. Poudaril je: “Sporočilo namenjam predvsem moškim svojih let, s katerimi se najbolj poistovetim. Vse bolj ugotavljam, da nisi pravi moški, če 'ga veliko neseš'. Pravi moški si, če upaš priznati sebi in drugim, da potrebuješ pomoč in če priskočiš na pomoč drugim, ko jo potrebujejo. 'Prosim, pridi me iskat, saj ne morem sam voziti,' je stavek, ki to ugotovitev morda najbolje povzame. Pri tem pa moškost pravzaprav nima veliko opraviti. Gre za to, da smo v prvi vrsti ljudje, ki nam ni vseeno zase in za druge.”

S strani predstavnika avtomobilske industrije pa se je v okroglo mizo vključil Gregor Mauko, ki pravi: Avtomobilska industrija z velikimi koraki povečuje in izboljšuje aktivno in pasivno varnost. Včasih je bila varnost v številu zračnih blazin, danes pa govorimo skoraj že o inteligentnih vozilih z branjem prometnih znakov, aktivnim tempomatom, ki spremlja vozila pred sabo, sledenjem črtam na vozišču z opozorilom voznika, kdaj prečka črte, … Skratka vozila so praktično samovozeča, vendar je odgovornost še vedno na strani voznika, ki v kritičnih situacijah prevzame pravo odgovornost.” 

 

Statistika spodbudila zanimivo kreativo, ki ponazarjujoče opozarja in prinaša rešitev

Razpravi na okrogli mizi sta se pridružili Maruša Samobor Gerl, vodja projekta Heroji furajo v pižamah, in Patricija Štangelj iz agencije Luna \TBWA, ki že od vsega začetka iniciative Heroji furajo v pižamah skrbi za kreativno osvetlitev problema in izvirne rešitve, ki ozaveščajo javnost o tematiki. 

Pritrdili sta zbranim, ki so predstavili svoje vidike problematike vožnje pod vplivom alkohola. Predstavili sta letošnjo osveščevalno kampanjo, ki bo tokrat nagovarjala z zelo izvirnimi plakati - posnetki parkirišč, ki se lahko zgodijo v večji verjetnosti, če vozimo vinjeni. “Ideja s posnetki parkirišč je bila zasnovana tako, da ti predstavljajo parkirišče izven urejene površine, kjer je tudi ovira - drevo, stena, obcestni steber, …  je poudarila Štangljeva in dodala, “takšna ‘parkirišča’ so nemalokrat rezervirana za tiste voznike, ki vozijo pod vplivom alkohola in v takšnem stanju povzročijo prometno nesrečo.”  

“Tega so se lotili tudi mladi na terenu. Preteklo soboto so v MC Krško pred koncertnim prizoriščem zarisali takšen parkirni prostor. To je bil odziv mladih na strokovni posvet, ki smo ga imeli z njimi v začetku novembra ter vse aktivnosti, ki so se odvile za tem,” ji je pritrdila Maruša Samobor Gerl, ki deluje tudi na terenu in dodala: “v Zavodu VOZIM pozivamo vse, naj tudi sami prispevajo k večji prometni varnosti tako, da ustvarijo Herojski Vau’čer, obljubo, ki lahko nekomu reši življenje. Izpolnite ga lahko na spletni strani www.heroji.si in ga podarite svojim bližnjim z namenom, da ga lahko izkoristijo, ko potrebujejo varen prevoz.”

 

Mednarodno nagrajena iniciativa že 6. sezon opozarja na problem vožnje pod vplivom alkohola

Z aktivnostmi mednarodno nagrajene iniciative Heroji furajo v pižamah, ki jih podpirajo tudi v Ministrstvu za zdravje in Javni agenciji RS za varnost prometa, so od začetka projekta v letu 2017 celostni model dela z mladimi, strokovnjaki in lokalnimi skupnostmi izvedli v 19 nosilnih občinah v prav vseh slovenskih regijah. Tem so se pridružile okoliške občine, iz katerih mladi gravitirajo v šole, na kativnosti ipd. V okviru celostnega modela poleg fokusnih skupin in posvetov potekajo delavnice za mlade, predavanja o alkoholu in konoplji za starše, predavanja za strokovno janvost o dobrih preventivnih praksah ter nočne vožnje z zabav oz. dogodkov. Iniciativa pa se po večini izvaja predvsem na podeželskem območju, kjer so vožnje pod vplivom alkohola zaradi večjih razdalj verjetnejše.

“Opažamo, da mladi pri vožnji pod vplivom alkohola res napredujejo. So svetla izjema, k za razliko od starejših, pri vožnji pod vplivom alkohola delajo velike napredke. Od njih so v zadnjih 5. letih, kolikor se odvijajo aktivnosti iniciative, slišali veliko zanimivih predlogov, kako preprečiti vožnje pod vplivom alkohola. Zato pozivamo vse voznike, predvsem pa starejše, pa še to po večini moške, da naj ne vozijo pod vplivom alkohola in si dovolijo prositi svoje bližnje za prevoz,” je zaključil David iz Zavoda VOZIM, katerima so zbrani prikimali. V Zavodu VOZIM s partnerji upajo, da se bodo tudi starejši začeli zgledovati po mlajših in prikazali odgovornejše ravnanje na cestah.